• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Aditivní výroba (3D tisk)

Jak "EDAG GENESIS" otočil automobilový průmysl vzhůru nohama

Všichni mluví o "3D tisku". Od té doby, co spotřebitelské tiskárny za 1 000 EUR začaly zaplavovat trh, byl rozsah nového potenciálu technologie aditivní výroby zcela jasný. Aditivní výroba se již používá v leteckém průmyslu a lékařských technologiích. Ale zatím téměř výhradně jen pro prototypy v automobilovém průmyslu.

Technologie je připravena na další krok

Jaká je však budoucnost této technologie? Dokáže aditivní výroba představovat jen rychlé prototypování v automobilovém průmyslu? Nebo dokáže víc? V EDAGu očekáváme, že tyto procesy budou připraveny na další krok. Jedná se o krok, který přinese revoluci a rozšíření klasických výrobních postupů a metod strukturálního designu. To je dnes reálné díky nejnovějším pokrokům ve vývoji, které umožňují prostřednictvím tohoto procesu reprezentovat velmi složité a vysoce účinné struktury.

S projektem "EDAG Genesis" na výstavě Ženeva 2014 ukázali vývojáři EDAGu svůj vizionářský výhled na téma, co by mohlo být příští průmyslovou revolucí v oblasti automobilového vývoje a výroby. Náš exponát "EDAG GENESIS" lze vnímat jako symbol nových svobod a úkolů, které aditivní výrobní procesy přinesou konstruktérům a inženýrům ve vývoji a výrobě. Aditivní výroba umožní přiblížit se konstrukčním zásadám a strategiím přírody. Výsledkům rozvinutým funkčně a evolučně do optimalizovaných struktur, ze kterých se člověk může mnohé naučit. A celý proces je bez nářadí, šetří zdroje a je také šetrný k životnímu prostředí.

Implementace přírodních principů jako model bez jakýchkoliv kompromisů

EDAG GENESIS je založen na bionických vzorcích želvy, která má krunýř, který poskytuje ochranu i tlumení vnějších vlivů a je součástí kostry zvířete. Krunýř je podobný sendvičovému komponentu s jemnými vnitřními kostními strukturami, které mu dodávají pevnost a stabilitu. Tento koncept se odráží i v exponátu projektu. V EDAG GENESIS je kostra spíše metaforou; v tomto případě netvoří součást muskuloskeletálního systému, ale místo toho poskytuje výjimečnou bezpečnost cestujících. Konstrukční rám připomíná přirozeně vyvinutý skeletální systém, na jehož formě a struktuře je jedna věc zcela jasná, tyto organické struktury nemohou být vyráběny s použitím konvenčních nástrojů. Ačkoli želva měla miliony let na to, aby se její krunýř vyvíjel tak, aby vyhovoval jejím potřebám a poskytl například dokonalý "systém bezpečnosti cestujících", člověk je teoreticky ještě na samém začátku možného posunu paradigmatu. Tradiční pravidla konstrukce s omezeními způsobenými výrobou budou mít jen velmi malou roli v aditivní výrobě a osvědčené konstrukční metody přírody se mohou uplatnit i ve skutečné sériové výrobní situaci, která byla v minulosti nepředstavitelná.

Vývoj vozů může potřebovat zásadní přezkoumání

Dopad, který může mít další vývoj na status quo současných vozidel, je obrovský. Vysoký stupeň volnosti, který nabízejí aditivní výrobní procesy, umožňuje navrhnout zátěžově optimalizované, bionické a multifunkční součásti, které zajišťují například ideální tloušťku stěny (bez nadměrných rozměrů tam, kde není třeba) a vynikající vlastnosti materiálů. Jednou z výhod, která bude rozhodující pro posun naší společnosti dopředu, je vozidlo budoucnosti s nízkými emisemi CO2. Chcete-li pojmenovat další z nesčetných výhod, způsoby aditivní výroby také z logistického hlediska přinesou mnoho změn. Budoucí decentralizované výrobní struktury budou například umožňovat vysoký stupeň flexibility a efektivity při vývoji produktů. Představte si například, že součásti a náhradní díly budou vytištěny nebo generovány pouze na požádání nebo v případě potřeby pro opravy.

Přestože průmyslové využití aditivní výroby je stále ještě v plenkách, revoluční výhody již znamenají, že tato technologie bude jistě předmětem budoucnosti. Jak dokazuje "EDAG Genesis", je již poměrně proveditelná a lze reálně předpokládat, že bude brzy možné ji použít k výrobě komponent a pak i v dalších stupních modulů a sestav.

Podle čínského přísloví začíná každá cesta jediným krokem.