• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Bat bike (netopýří motocykl)

Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

Když Sebastian Sturm, člen týmu motocyklů v EDAGu v Mnichově, seznámil své přátele se svým inovativním motocyklem, setkal se s nevěřícím úžasem. Dokonce i zkušení motorkáři se podívají raději dvakrát a nevěřícně si musí protřít oči. Proč? Protože řídítka motocyklu vypadají, že se vznášejí nad předním kolem bez připojení k motocyklu. Klasická teleskopická vidlice chybí a vypadá to, jako by byla vymazána. 29letý vývojář však není hollywoodský dekoratér ani umělec pro sci-fi komiksy - ve skutečnosti je Sebastian inženýrem a pracuje jako konstruktér podvozku na projektu Motocykl EDAG v pobočce v Mnichově již 4 roky.

"Ještě když jsem byl student, už jsem přemýšlel o alternativním řízení předních kol motocyklů. Opravdu se mi nelíbilo, jak se přední kolo při brzdění s klasickou teleskopickou vidlicí potápí a opět zvedá, zvláště v zatáčce nebo když silně brzdíte, protože jakýkoliv výkyv motocyklu výrazně mění geometrii jízdy a to není právě výhodou. Spíše naopak, je to nevýhoda pro řidiče a ta omezuje bezpečnost, pohodlí a stabilitu motorky", vysvětluje Sebastian Sturm. "Musela přitom existovat alternativa, chtěl jsem najít jiné řešení." S cílem dosáhnout zlepšení tento alternativní myslitel nalezl v EDAGu vhodné partnery a zaměstnavatele otevřeného originálním myšlenkám.

Kromě běžné každodenní práce mu Marc Dongus, vedoucí oddělení motocyklů a podvozků společnosti EDAG v Mnichově, poskytl i čas a technickou podporu, kterou potřeboval, aby změnil svůj nápad na patentovaný koncept blízký výrobě.

Koncepce nové motocyklové platformy

V podstatě je tento nový koncept inovativním způsobem zavěšení předního kola integrovaným v koncepci platformy motocyklu nové generace. Výsledkem toho je nejen fakt, že je možné lépe se vyrovnávat s potápěním přední části motorky, tedy něco, co dnes již dnes umí dělat i jiné systémy, ale nový koncept také poskytuje mnohem větší stupeň variability, např. pro alternativní koncepce pohonu, jako je elektrická hnací jednotka s akumulátorem nebo hybridní řešení. Stejně jako u osobních automobilů motor s vnitřním spalováním již dlouho přestal být jediným dynamickým prostředkem jak pohánět dopravní prostředky se dvěma koly. "Rozhodně jsem se inspiroval strategií platformy používané v segmentu osobních automobilů. Navíc jsem plánoval několik doplňků, které by zlepšily můj koncept z hlediska nákladů," vysvětluje Sebastian Sturm. Přemístění konstrukce podvozku do spodní třetiny celku vytváří nové možnosti obálek a tyto mohou poskytnout potenciál pro lepší podmínky průtoku chladiče a přívodu vzduchu. Již není zapotřebí složitých opatření k instalaci modulů, jako jsou hnací agregát nebo části kapotáže do podvozku, protože mohou být připojeny jeden po druhém. Další výhodou je, že díky této konstrukci mohou být téměř ideálně zkráceny cesty zátěží a působících sil uvnitř konstrukce a vzniká tak platforma podvozku, která je lehká i silná. Tím se vyřeší i velká vzdálenost mezi řídítky a předním kolem přes teleskopickou vidlici, zabraňuje se nežádoucím třecím silám vidlice a současně se šetří materiál během výroby.

Namísto kulových kloubů a lineárních vodítek využívá jeho řešení netřecích ložisek, jež jsou přirozeně odolnější a vykazují výrazně nižší odtrhový moment při vysokém zatížení. Vyzkoušené a ověřené brzdové systémy a ráfky předních kol lze také použít bez jakýchkoliv změn.

Kromě toho je úhel řízení až 40 stupňů v novém modelu shodný s parametrem klasické teleskopické vidlice, takže jediná věc, kterou si motorkář musí zvyknout, je futuristický vzhled.

Při představení na kolokviu v Cáchách se nový koncept vyvinutý společností EDAG Motorcycle v Mnichově setkal s obrovským zájmem. A má další atraktivitu být fascinujícím tématem diplomových prací pěti studentů. S touto novou koncepcí již blízkou výrobě dokázal tým EDAGu, že jsou vysoce kvalifikovanými partnery, kteří jsou schopni vytvářet nové nápady a užít je pro kompletní projekt až po SOP.