• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

EDAG Motocykly

Kde se ztrácí hranice mezi inženýry a fanoušky

Odhlédneme-li od závodů v motorsportu, pokud existuje nějaké odvětví průmyslu mobility, která jde daleko za technologie a představuje vášeň, lásku, rychlost, svobodu a dobrodružství, tedy jedny z nejsilnějších pocitů, které může technologie vůbec vyvolat, pak to musí být odvětví motocyklů. A čím déle o tom přemýšlíte a čím blíže se díváte na lidi na motocyklové scéně, tím víc si uvědomujete vášeň v jejich práci. Jsou příznivci a milovníky svých motorek, rádi cestují a především si užívají pocit, který jim motorky dávají. Mobilita pro ně není jen funkcí, je postojem.

"Jako motocyklový inženýr potřebujete jiný způsob myšlení. Musíte mít i jiné dovednosti než inženýr automobilový a víc než cokoli jiného, musíte být blázen do motorek!" Toto je prohlášení Marca Donguse, vedoucího neustále se rozvíjejícího týmu inženýrů EDAGu, kteří od roku 2012 působí ve vývoji motocyklů. I když je oddělení motocyklů EDAGu založené v roce 2012 stále velmi mladé, přesto v jeho historii je již na co se podívat. Vývoj motocyklů má místo v programu EDAGu již 42 let, i když dříve se toto know-how využívalo hlavně v malých projektech. Oddělení se mezitím rozrostlo a v současné době zde pracuje téměř 40 zaměstnanců na vývoji nových motocyklů nejen pro závodní dráhu, kde některé z endur a superbiků patřících ke slavným závodním týmům mají silnou podporu společnosti po celou závodní sezónu, ale i pro silnici a fanoušky špičkových strojů.

Odlišné myšlení není jediným rozdílem mezi odborníky na motocykly a jejich kolegy, kteří se zabývají klasickým vývojem vozidel. Testování na silnici i v extrémních podmínkách, jako je závodění, vyžaduje mnohem víc, než jen vášeň ze strany inženýra. Konstruktér musí mít také širokou znalost svého oboru. I když je interdisciplinární tým složený z odborníků na celek motocyklu, podvozek, hnací ústrojí, elektrický systém a řízení procesů, odborníci na motocykly musí sledovat mnohem víc než jen jejich vlastní témata, protože podpora součástí je zpravidla poskytována od původního návrhu až do výrobní části, což znamená, že vývojáři jsou zapojeni do celého procesu vytváření nových kapotáží, podvozků a samostatných komponent. Náhle je z vývojáře mnohem více. Stane se návrhářem, výpočetním inženýrem a procesním manažerem vlastního nápadu. Není proto divu, že většina vývojářů v oddělení motocyklů v EDAGu má designový základ a jsou samozřejmě i nadšenými fanoušky motocyklů.

Motocykly mají své specifické požadavky, takže je samozřejmé, že hledáme vhodně kvalifikované mladé zaměstnance. A protože EDAG je především cílově zaměřený, spojujeme naše hledání mladých motorkářských techniků s odpovídajícím projektem. Říkáme tomu "EDAG Moto2". Tento projekt dává studentům jedinečnou příležitost se připojit k odborníkům při vývoji podvozku pro stejnojmenné prototypové závodní série a poté je na začátku sezóny dostat se na trať. Je jasné, že není důležité, aby se v závodě získalo hned první místo, ale aby se těžilo z praxe vývoje motocyklů, který projekt nabízí. Co přináší a ukazuje tento výcvikový kurz, je mimo jiné potvrzení skutečnosti, že vášeň pro motocykly a závodění je zde zcela zásadní. Zdá se, že mezi mladší generací v tom ale není nějaký nedostatek, neboť projekt je již plně rezervován až do konce tohoto roku. To ale neznamená, že v nadcházejícím roce nebudeme pokračovat. Naopak: Motocykly EDAG stále rostou v ohromující míře  a jeden z důvodů je, že nadšení motocykloví vývojáři nemají ve svých žilách jen technologii, ale také lásku k rychlosti.