• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Inteligentní světlomet s vysokým IQ

Často zažíváme pocity nejistoty při jízdě hustou mlhou nebo po tmavých nočních silnicích. Pro některé z nás je strach ještě výraznější a necháváme své vozy raději doma. Strach ze srážky s blížícím se vozidlem, protože řidič na druhé straně silnice má dálková světla a oslní nás, je příliš velký. Při čistě reflexní reakci řidič buď přimhouří oči, nebo je dokonce odvrátí od silnice.

Tento krátký okamžik nepozornosti může mít katastrofální důsledky. Nastal čas, aby někdo tento problém vyřešil. Díky podpoře EDAGu se inženýrům společnosti Audi podařilo přinést světlo do temnoty - a v tomto procesu dali světlometu budoucnosti velkou část inteligence.

LED Matrix Beam světlomet pro inteligentní osvětlení

Démonické oči s pohledem, který umí spustit každou emoci od fascinace až po strach. Lidé, kteří vyvinuli design Audi A8, se tématu chopili správně. Design, vybavení, kvalita a inovace - vše je perfektně spojeno. Audi působí v každém ohledu. Světlomety svítí a to vysoce přesně, jasně, křišťálově čistě. Všechno před vámi, kolem vás i za vámi je osvětlené. Jediná věc je, že se zdá, že si tohoto světelného paprsku sami nevšimnete. Je to záměr?

Ano, absolutně. Inovativní vývoj, který byl nainstalován v tomto modelu Audi A8, je LED žárovka. Jedná se o první LED světlomety, které mají být použity v autě. Poskytují optimální osvětlení silnic a světlo bez oslnění. Jak je ale dosaženo této bezpečnosti? Proč není ostatní provoz oslňován? Jak umí světlomety jednoduše vyřadit určité předměty z osvětlení? Jak ví, co mají dělat?

Tento systém má malou řídící jednotku, kameru a četné jednotlivé diody vyzařující světlo. Signál je odeslán na řídicí jednotku, když kamera detekuje například provoz v protisměru. Jednotka řídí různé jednotlivé diody na světlometu, v závislosti na situaci je zapíná a vypíná. Někdy je tedy jas diody ztlumen, což pomáhá zabránit tomu, aby ostatní účastníci silničního provozu byli oslněni. Pro řidiče je výsledek pozoruhodný. Zdá se, že světlomety svítí stále na plný výkon, ale podstatným rozdílem je, že objekty, které je třeba chránit před oslněním, jsou z toku paprsků vyloučeny. A to funguje s úžasnou přesností. Obrys každého detekovaného vozidla je "vystřihován" z plochy paprsku světlometů s přesností na centimetr.

Čelíme výzvám

Norbert Fürnrieder, vedoucí týmu v oddělení elektroinstalace a elektroniky EDAGu v Ingolstadtu, vysvětluje hlavní výhody tohoto světlometu. Více než z čehokoli jiného je nadšený tím, že jeho průkopnické dílo mění dosavadní stav věcí, nastavuje nové standardy a ukazuje, co lze dokázat, pokud opravdu chceme. Již sedm let pracuje na tématu automobilových světel. Stanovil si úkol zlepšit vizuální dosah řidiče bez ohrožení bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu. To není právě snadný úkol, protože není možné vždy sjednotit tyto dvě disciplíny. Norbert Fürnrieder je však jedním z nadšených inženýrů, kteří nic nemají raději než usilovné hledání řešení. Mozky mají pracovat naplno, mají se hledat neobvyklé způsoby a prostředky. Zvláště tam, kde ostatní už mají své nápady. Pro něj vývoj znamená vytvářet myšlenky, nechat je růst a zrát a pak je využít k vypracování konceptů, které jsou přinejmenším tak brilantní, jako LED světlo Matrix Beam.

"Vždycky nakonec přijdeme s řešením, bez ohledu na to, jak dlouho to trvá, než problém vyřešíme. Nic nám v tom nezabrání, i kdyby to zpočátku vypadalo, jako kdyby žádné řešení nebylo. Děláme to jinak, než ostatní. Věnujeme tématu celou naši pozornost, neodmítneme úkol jen proto, že se zdá být složitý. Ne, vykasáme si rukávy a snažíme se co nejrychleji najít vhodné řešení a to je naši velkou silou. Tím jsme význační! " To je naším skutečným přesvědčením.

Od obyčejné žárovky k laserovému světlu - vše začalo u Thomase Edisona

Pojďme se vrátit o něco zpět v čase. Vynálezci v minulosti neměli lehkou dobu. Výzkum byl obtížný a když už se podařilo dosáhnout průlomu, byli často omezováni nedostatkem finančních prostředků. Thomas Edison přinesl světlo do temnoty, když vynalezl žárovku. Bylo nevyhnutelné, aby tento vynález byl nakonec také využit v automobilovém průmyslu. I přesto byl prvním zdrojem světla ve vozidlech svíčky, olejové lampy a hořáky s acetylenem. První elektrické světlomety se objevily v roce 1906 a halogenové žárovky přišly v polovině šedesátých let. V roce 1991 bylo vynalezeno xenonové světlo. Kvůli povinným asistenčním systémům jako je automatické řízení světlometů, je však xenonová technologie složitá a drahá. A přesto tento vynález vyvolal výzkum a vývoj v technologii automobilového osvětlení. Byly zpracovány a realizovány lepší a efektivnější koncepce. A nyní LED nahradí xenonovou lampu. Další moderní variantou jsou organické LED (OLED). Jsou ploché a štíhlejší než standardní LED diody a na rozdíl od klasických LED jsou touto technologií osvětleny přímo jejich samotné povrchy. To dává designérům ještě větší svobodu.

Poslední revoluce. Dobré je jen to, co lze zavést do praktického využití.

Jak víme, často existuje velký rozdíl mezi teorií a praxí a to nejen v automobilovém průmyslu. Aby se dokázalo, že praxe přináší to, co teorie slibuje a že LED Matrix Beam splňuje nároky a očekávání vývojářů, nebyl jiný způsob, než technologii zavést do zkušebního vozidla. A tak se tým EDAG rozhodl integrovat vynález do "skříně", tedy světlometu. Tým Norberta Fürnriedera byl zodpovědný za vývoj desek, řídicích modulů, ale také za definici samotných LED diod. Napájecí moduly byly také integrovány do vozidla spolu s jejich chlazením. Tým se také podílel na vývoji softwaru. Tímto způsobem se zákaznické produktové specifikace rozvinuly krok za krokem až do úplného, sériového řešení se standardní integrací.

Závěrečný test byl velkým úspěchem. Změny frekvence světla, nastavení jednotlivých LED, ztlumení - ničeho z toho si řidič ani nevšiml. Cílem bylo nechat "práci" světlometů zcela stranou od řidiče. Ten pak má dokonale osvětlenou situaci na silnici a může se plně soustředit na řízení. Mise splněna!

Příští zastávka: Laser a Car2X

Všichni mají z výsledků nového projektu radost. A někteří z nás budou nad touto technologií žasnout ještě po nějakou dobu, než se k nám dostane. Systém však ještě nebyl úplně dotažen, stále má své obtíže. Například auto musí být schopno detekovat své okolí a ostatní účastníky silničního provozu pomocí kamery. Ale co se stane, když bude jeden z předních světlometů protijedoucího auta vadný? Bude auto potom "rozpoznáno" jako motocykl? Nebude tedy potom rozložení světla kolem auta chybné? Existuje již potenciální řešení tohoto problému, ale stále je ještě v plenkách: Car2X.

Za tímto účelem již tým EDAG vytvořil další zkušební vozidlo, které namísto světelných diod LED obsahuje nejmodernější laserovou technologii. Ta je alternativou k metodě LED, ale stále čelí extrémně vysokým cenám. Car2X již nebude muset spoléhat na kameru pro komunikaci, protože bude nahrazena přímou komunikací vozidla s okolím. Objekty na silnici budou "mluvit" jeden k druhému. Jedním z příkladů může být snížení výkonu světlometu na semaforech, kdy řidič čeká na zelenou. Nebo zadní světla mohou být ztlumena, aby řidič auta za ním nebyl rušen zbytečně jasnými světly.

Výhody laserového světla a Car2X jsou zřejmé, šetří energii a umožňují efektivnější nastavení světlometů. Stejně jako u mnoha aspektů automobilové technologie je však i tato varianta ještě daleko. Zda nakonec převládne varianta LED nebo OLED, se teprve uvidí. Některé věci jsou však jisté. EDAG bude i nadále zapojen do nejnovějšího vývoje. A Norbert Fürnrieder bude pokračovat v kasání rukávů a bude se snažit navrhnout nová a praktická řešení světel.