• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Látka, jejíž podstatou je změna

EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Vždy bylo obtížné odhadnout dlouhodobý význam vynálezů. Když Nikolaus August Otto vynalezl v roce 1862 čtyřtaktní motor, mnoho lidí si neuvědomovalo, že tento mezník chystá změnit svět. Zda byl tento záblesk inspirace rozhodujícím faktorem v triumfu automobilu, není stále jasné. A přesto to byl důležitý moment. Historie znovu a znovu ukazuje, že to není vždy jeden velký nápad, který přináší změnu paradigmatu, ale spíše série malých velmi přesných impulzů.

Právě malé a přesné vývojové impulzy jsou jednou ze specialit EDAGu. Když se podíváte na naši historii jako poskytovatele inženýrských služeb, budete nacházet právě impulzy, které dodnes získaly technologický a společenský konsensus. Patří sem koncepce sdílení vozidel a koncepce udržitelné mobility, lehké technologie nebo koncepce používání automobilového IT pro zvýšení transparentnosti přidané hodnoty elektrické mobility. Byl to EDAG, který v minulosti poprvé upozornil na mnohé z témat, o kterých dnes lidé mluví.

Změna ve výrobě

Jako vývojáři kompletních vozidel však skupina z Wiesbadenu posunula všechny tyto myšlenky ještě o krok dále. V roce 2014 společnost EDAG vyvinula koncept Genesis, který jasně ukazuje směr, kterým trendy směřují. Genesis je důkazem skutečnosti, že auta mohou být vyráběna odlišně, lépe a především efektivněji, když budeme důvěřovat technologickému vývoji 3D tisku a vyvíjet jej pro dobrý účel. V rámci výměny zkušeností s výzkumnými pracovníky a odborníky společnosti z Wiesbadenu ukázala, že v příštích 20 letech můžeme vidět změnu paradigmatu v automobilovém inženýrství, protože by se karoserie a struktury všech typů mohly prakticky produkovat ve 3D tiskárně. Ekonomicky neefektivní výrobní nástroje a v souvislosti s nimi ekonomicky omezující požadavky na vývoj a konstrukci nebo logistiku náročnou na zdroje pro přepravu materiálu se mohou v příštích několika desetiletích změnit a nahradit efektivnější výrobou.

A stejně jako při vývoji motoru před více než 150 lety byl Genesis jen jedním milníkem, malým tlakem správným směrem, po němž budou následovat další a to velmi brzy. V roce 2015 nám inženýři ukázali, co lze dosáhnout těmito už ne tak utopickými vývojovými metodami. Na rozdíl od původního modelu Genesis může být poslední projekt EDAG Light Cocoon považován za návrh technického pokroku, který se zdá být velmi hodnověrný, ne až za 20 let, ale již v příštích deseti letech.

Modelování podle přírody

Výchozím bodem byla otázka, jak by bylo možné uvést poznatky z Genesis k dobrému využití v dnešním automobilovém inženýrství a to obzvláště v oblasti lehkých konstrukcí pro to spočívá jeden z hlavních směrů EDAGu.

Uvědomění si skutečnosti, že struktury se základním designem inspirovaným přírodou jsou jednoduše stabilnější a méně váží, vedly k novému přístupu a k návrhu vnější vrstvy projektu EDAG Light Cocoon.

S ohledem na tuto skutečnost vzali naši inženýři zkušební konstrukční povrchy vozidel, nechali se inspirovat stavbou listů a křídly netopýrů a kombinací těchto dvou vrstev se dospělo k závěru, že neexistuje žádný důvod, proč by auto mělo být považováno za uzavřený povrch. Místo toho byl přijat přístup, ve kterém byl materiál skutečně používán pouze v oblastech, kde byl nezbytný pro funkci, bezpečnost a tuhost. To znamená, že plechové povrchy, které obvykle tvoří vnější plášť vozidla, byly rozloženy.

Výsledek: EDAG Light Cocoon představuje stejný druh stabilní nosné struktury jako prvky, se kterými se setkáváte v přírodě. Navzdory skutečnosti, že bylo použito méně materiálu, jsou splněny všechny požadavky kladené na konstrukční prvky.

Díky beznářaďovým výrobním řešením nabízeným aditivní výrobou je možné vytvořit bionické konstrukce, které jsou tak složité, že by nebylo možné je vyrábět pomocí standardních výrobních postupů.

Díky lehkému Cocoonu EDAG jsme schopni ukázat, že bionický design již může být aplikován na konstrukční díly. A že přidaná hodnota tohoto konstrukčního procesu více než zdůvodňuje jeho integraci do automobilového vývoje.

Látka, která tvoří budoucnost

Skelet agilního Light Cocoonu od EDAGu se vzdáleně podobá pavučině, což ale na druhou stranu do jisté míry vytváří problém. Bez ohledu na to, jak lehká a ochranná by tato stabilní struktura mohla být, by nebyla vhodná pro současné použití na silnici a to z jednoduchého důvodu. Není dostatečně odolná povětrnostním vlivům. Otázkou tedy bylo, jak zajistit ochranu interiéru při zachování této rafinované konstrukce vozu. Je pravda, že myšlenka krytí povrchů automobilů textilií má jistý polarizační efekt, ale v případě projektu EDAG Light Cocoon má smysl. Tvrdá textilie odolná proti povětrnostním vlivům byla vyvinuta ve spolupráci se specialisty na venkovní oblečení Jack Wolfskin tak, aby poskytla elegantní kryt pro "tištěnou" strukturu vozidla.

Flexibilní kryt může vážit i jen 19 gramů na metr čtvereční. Pro porovnání standardní papír váží 80 gramů. A kromě snížení hmotnosti je celá věc i z jiných hledisek udržitelná bez dalších barev, bez nákladných oprav v případě poškození a s absolutní svobodou, pokud jde o návrh a individualizaci.

Světlo jako prostředek osobního designu

LED diody se používají také k osvětlení struktury vozu zevnitř. Nejen pro show, ale také pro to, aby byl skelet viditelný. To umožňuje přizpůsobit vnější povrchovou plochu vozidla a tím i jeho celkový vzhled. Zatímco personalizace je dnes omezena na výběr příslušenství, Cocoon také tuto myšlenku posouvá o krok dále. Barva vnějšího pláště může být libovolně měněna, aby vyhovovala chuti řidiče. Zákazník sám se stává designérem, s Cocoonem jako plátnem. Toto nastavení není uloženo v autě, jak byste mohli očekávat, ale může se řídit a měnit v osobním účtu.

Potenciál pro technologickou změnu

V příštích letech je velmi málo pravděpodobné, že na silnicích uvidíte vozy s textilními karoseriemi. Jedna věc se však již zjevně ukázala, a to, že různé součásti vozidel majících struktury budou brzy založeny na poznatcích z projektu EDAG Light Cocoon. Proč? Protože pokud EDAG může jasně prokázat, že s bionickým designem a aditivní výrobou je možné vyrábět auta efektivněji jak ekonomicky, tak i ekologicky a v důsledku toho dosáhnout značného snížení hmotnosti, pak je to jen otázka času, kdy se tato myšlenka stane standardem. Standard, který stejně jako cyklus benzínového Ottova motoru z roku 1862 nemusí mít přímý vliv na současnou mobilitu, ale přesto má potenciál přinést technologickou transformaci a změnit náš svět k lepšímu.


(10.3 MB / 00:58 min)