• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

ADAS – žádná nemoc, ale cesta k budoucímu „pilotovanému řízení

Pomoc řidiči kdykoliv a kdekoliv

ADAS - ačkoli to zní spíše jako název pro onemocnění, nic nemůže být dál od pravdy. Ve skutečnosti je to pravý opak, protože systémy ADAS (Advanced Driver Assistance) jsou zde, aby pomohly řidiči kdykoli a kdekoli.

Představte si, že nasednete do svého vozu a ten vás bezpečně vezme do předem definovaného místa bez vaší aktivní účasti na řízení. Něco, co by před několika lety vypadalo jako fikce nebo nesmysl, se vyvinulo do velmi reálného trendu a hraje stále důležitější roli v automobilovém průmyslu. Systémy asistence řidiče (ADAS) již poskytují praktická řešení pro každodenní provoz.

Zatímco jsou média zaneprázdněna zkoumáním všech aspektů autonomního řízení, předkládáním scénářů budoucnosti a malováním světlého a zářivého nového světa jen velmi málo lidí ve skutečnosti uvažuje o vývoji těchto nových systémů. Kdo garantuje potřebnou bezpečnost řidiči? Jak lze ověřovat tyto systémy? Jaké kroky lze provést, aby systémy ADAS jako průkopníci autonomní jízdy fungovaly ve všech zemích a to nejen na dobře postavených německých dálnicích, ale také v chaotických megapolích?

Pro mnoho lidí je stále velmi obtížné si představit, že místo toho, aby sami museli řídit, předají veškerou odpovědnost řadě různých systémů. A to je jasný úkol pro EDAG, zajistit, aby důvěra lidí v tyto systémy byla oprávněná. A že tyto systémy budou pracovat i v obtížných situacích. Bez ohledu na to, kde a kdy.

Vše je otázkou validace

Systémy asistence řidiče by měly zjednodušit nebo dokonce zautomatizovat jízdu. Řešení situací na silnici mohou mít podporu elektroniky a rozhodnutí řidiče by tak měla být zjednodušena nebo dokonce provedena za něj. Nejznámějšími pomůckami jsou asistence nouzového brzdění, systém řízení tlaku v pneumatikách, adaptivní tempomat (ACC), parkovací asistent (automatické parkování), monitor slepých bodů, zadní kamera, identifikace dopravních značek, systém varování při opuštění jízdního pruhu.

Skutečnost, že tato pomoc v praxi přináší opravdu to, co slibuje teoreticky, je otázkou validací, tedy testování a následných vyhodnocení. V tomto ohledu stále více OEM zákazníků věří odborníkům EDAGu. Systémy ADAS jsou podrobeny sérii přísných testů, z nichž skutečně lze vyvodit možná zlepšení.

Každá země má svůj vlastní způsob, jak dělat věci - takže ne všechny elektronické pomůcky vypadají stejně

Než bude vývoj systému ADAS hotov, je třeba překonat řadu překážek včetně otázek, jako jsou země, kde má být systém použit nebo na které typy vozidel má být uzpůsoben. Další důležitou otázkou je spuštění na konkrétním trhu tak, aby jeho funkce byla v souladu s normami a zákony. Jak všichni víme, každá země má svůj vlastní způsob, jak věci dělat a jak dojít k cíli.

Jedním z příkladů je, že monitor slepého bodu je v USA radarovým systémem, zatímco v Německu se používá ultrazvuk, technologie se stejným stupněm spolehlivosti, která však může být realizována za zlomek ceny. Rozdíly mezi zeměmi se však nevztahují pouze na pravidla a předpisy, ale také na sociální hodnoty a normy. Adaptivní tempomat tuto situaci dokonale ilustruje. Systém ACC je závislý na způsobu, jakým řidiči řídí v různých zemích a proto je třeba je odpovídajícím způsobem upravit. Zkušenosti ukázaly, že například řidiči v USA mají tendenci plynule brzdit i zrychlovat, zatímco Němci brzdí a zrychlují mnohem ostřeji. V této souvislosti EDAG ověřuje, jaké testy jsou nezbytné a pak je provádí.

S nástroji EDAGu šetříte peníze

Plyn, brzda, plyn, brzda - je těžké uvěřit, že tak jednoduše, jak to zní, je testování brzd a akcelerace a ve skutečnosti jde o náročný a finančně nákladný proces. K provádění tohoto typu bezpečnostní kontroly se používá brzdový robot. Komplexní postup, pro který však experti EDAGu našli inteligentní alternativu. Interně vyvinutý softwarový nástroj simuluje řídicí jednotku ACC (včetně kontrol hodnověrnosti, jako je součet dynamické kontroly, válcový čítač) a zajišťuje, aby se prováděly předem definované a reprodukovatelné brzdné požadavky a tím byla ověřena účinnost vozidla.

Tento nástroj je nyní již dobře zaveden a používá se po celém světě.

Zkušební jízdy na ověření rozpoznávání dopravních semaforů asistentem

Když uvážíme úspory času a peněz, další příklad dává dobrou představu o tom, jaké metody lze použít k ještě větší účinnosti tohoto typu validace.
Máte po práci. Právě jste opustili zastavěnou oblast a jedete po otevřené silnici. Myšlenky se vám honí v hlavě, podíváte se na silnici a napadne vás otázka: "Mohu zde skutečně jet 100 km/h? Nebo někde bylo omezení rychlosti na 80?" Krátce nato již budete mít jasněji, když budete kolem rohu muset náhle brzdit na 60. Nástroj pro rozpoznávání dopravních značek byl vyvinut právě proto, aby v takových situacích pomohl. Užitečná funkce, která by byla základním prvkem jakéhokoli vozu střední třídy. Rozpoznává dopravní značení a pomáhá řidiči zobrazením důležitých aktuálních informací.

Z technického hlediska existují dva způsoby konstrukce tohoto typu systému. Aktuálně platné znaky jsou označeny buď pomocí snímače polohy v navigačním systému, nebo pomocí kamery se softwarem pro rozpoznávání obrazu, který je umístěn v přední části vozu a je schopen rozpoznat a analyzovat značky.

Automobilový průmysl využívá obě alternativy. Úkolem expertů v oblasti asistence řidičům v EDAGu je nyní zjistit, zda je možné kombinovat tyto dvě možnosti. Cílem je zjistit přidanou hodnotu a ověřit, kdy jsou údaje z navigačního systému skutečně užitečné, kdy jsou nadbytečné a kdy účelu dokonce vůbec neposlouží.

Zde řešení opět spočívá v domácím vývoji. S pomocí webové kamery softwarový nástroj zaznamenává všechny provedené testovací jízdy. Současně také vede záznamy o všech dopravních značkách rozpoznaných vozidlem. Na konci těchto zkušebních jízd software EDAGu automaticky posuzuje, zda systém asistence řidiče rozhodoval správně nebo je třeba jej vylepšit. Nejen ideální způsob koordinace dvou technologických přístupů (GPS a rozpoznávání obrazu), ale také posouzení toho, jaké dopravní značky by měly být zobrazeny v jakém pořadí. Koneckonců není potřeba, aby úplně všechny značky, které vůz mine, byly zobrazovány.

Zatímco výzvy týkající se identifikačního asistenta dopravních značek již byly do značné míry vyřešeny, společnost EDAG je zaneprázdněna vývojem další pomoci a to automatické kontroly parkovacích systémů. Hlavní myšlenkou jsou senzory laserové vzdálenosti a automatizace testů, aby bylo možné zaznamenat parkovací polohu pilotovaného vozidla, čímž se kontroluje práce parkovacího systému. Existuje řada bodů, které budou v budoucnu vyžadovat ověření, například otázka, zda je snadné vystoupit z auta poté, co bylo automaticky zaparkována.

Budoucnost "pilotovaného řízení"

Vývoj různých systémů ADAS pomůže pokročit v tématu pilotovaného řízení. Propojení senzorů hraje stále důležitější roli. Je jistě možné, aby se ultrazvukové, radarové a optické senzory vzájemně propojily, aby mohly spolupracovat a získaly lepší obraz o svém okolí. To je přidaná hodnota, která vznikne v širokém spektru vlastností vozidel, které budou přesouvat více a více odpovědnosti od lidí směrem k technologiím s cílem učinit jízdu bezpečnějším a uvolněnějším zážitkem.

Platí zde, že když výrobci takových systémů mají na své straně partnera, který kromě toho, že dokáže ověřovat asistenční systémy, disponuje také potřebnými znalostmi v oblasti vývoje podvozku a aktivní/pasivní bezpečnosti, jsou ve výhodě. Protože čím blíže jsme k autonomní jízdě, tím složitější a náročnější budou zásahy do podvozku i řízení motoru.