• 50 years EDAG: Tomorrow Now.

  • Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Úspěšná zkouška miliony let

(R)evoluce designu EDAGu

Výroba našich automobilů v budoucnu prodělá obrovské změny. To dokázala již studie EDAG "Genesis" počátkem roku 2014. Vyhlídka na použití aditivní výroby na "vytisknutí" nejen jednotlivých dílů, ale i kompletních vozidel podle požadavků a chuti, se nyní stává velmi reálnou možností a nabízí nepřehlédnutelný potenciál pro konstrukci lehčích a kvalitnějších automobilů.

Pozornost se samozřejmě zaměřuje zpočátku především na výrobu. Nové výrobní procesy jsou branou do světa myšlenek, které s sebou přinesou řadu výzev. Například logistika: jaké změny nastanou, když náhle již nebude třeba přepravovat součásti, protože se nyní vyrábějí přímo na místě? Jak vypadá budoucnost dodavatelů, když se jejich výrobky a náhradní díly již nebudou vyrábět v jejich továrnách, ale místo toho v samotném domácím závodě? A co se stane s autorskými právy, když zboží, s nímž se obchoduje, již nebude skutečnými výrobky, ale datovými soubory, které slouží jako základ tisku? Přestože se jedná o budoucí otázky, je třeba jim již dnes odpovědět. Současnost totiž ukazuje, že tato budoucnost není nepravděpodobná, pro domácí použití jsou již k dispozici levné 3D tiskárny a různé společnosti již i na objednávku po e-mailu nabízejí služby 3D tisku vašich vlastních nápadů. Ještě ale ne auta. Na druhou stranu, kdo by si jen před rokem myslel, že by bylo možné vytisknout třeba šperky nebo podrážky pro hi-tech tenisky speciálně přizpůsobené vašim nohám?

Budoucnost se bude dramaticky měnit

Nejen ve výrobě však aditivní metody otevírají nové způsoby zvyšování účinnosti. Styling a navrhování výrobků, zejména automobilů, budou v budoucnosti podléhat dramatickým změnám. Jedna věc je zřejmá, pokud bude možno auta doslova "vytisknout", nebude již třeba nářadí na tváření kovu nebo matric. Omezení, která se na designu projevují klasickými způsoby výroby, postupně vymizí. Najednou bude jednoduché vytvářet nejsložitější tvary - může tedy dojít k úplnému přehodnocení stability a vlastností lehkých automobilů. A co může být lepší, než se obrátit na formy a vzory, které obstály ve zkouškách po miliony let?

Přestože bionika, aplikace biologických principů na inženýrství, není novým principem navrhování a designu, neměla v minulosti právě neomezené použití. Bez ohledu na to, co příroda může vytvořit, technologie měla vždy své limity. Samozřejmě Leonardo Da Vinci uplatnil princip letu ptáků na létajícím stroji a kleště byly patrně inspirovány krabími klepety, stejně jako přísavky vznikly podle chobotnic a suché zipy podle bodláků. Ale zatímco dříve bylo možné pouze přijmout zásadu a převést ji na inženýrství, dnešní aditivní výrobní prostředky a metody umožňují vzít celou strukturu a použít ji. EDAG Genesis je důkazem, že je to možné.

Želva jako konstrukční základ

"Na samém začátku jsme museli ospravedlňovat naše rozhodnutí přijmout těžkopádnou želvu jako základ ideje pro auto," vysvětluje Johannes Barckmann, hlavní návrhář a vedoucí inovací na platformě bioniky v EDAGu. "Pod vodou jsou želvy velmi dobří plavci, ale na zemi nejsou právě nejrychlejšími stvořeními. Ale to, co nás opravdu přesvědčilo, abychom vzali krunýř želvy jako inspiraci pro Genesis, byla jedna prostá skutečnost. To, že chceme přesně takový druh bezpečí cestujících, jaké příroda zdokonalovala po několik miliónů let. Žádný inženýr by za běžných okolností s takovým nápadem nepřišel! "

Barckmann vidí Genesis a předmět bioniky jako začátek nové filozofie designu v EDAGu, stojící na lehkých konstrukcích a bezpečnosti ve zcela nových rozměrech a která je díky téměř neomezeným možnostem aditivní výroby schopna realizace. "Nejen výroba, ale i vývojový proces budou podléhat trvalým změnám," komentuje Barckmann. "I když toto téma bylo již vyřčeno, cestu je teprve třeba vydláždit." Jedním z problémů je nedostatek interdisciplinární komunikace. Bionika v konečném důsledku není jen nějaká obecná inspirace, ale oblastí designu, která vyžaduje systematické rozpoznání vhodných řešení. "Bionický vědec vidí list na stromu, vidí strukturu listu a dá mu myšlenku. To však vyžaduje úplně jiný úhel náhledu, aby bylo možné takto list vzít a aplikovat ve strojírenství. To, že je někdo inženýr, neznamená, že je schopen myslit z pohledu bioniky." To znamená, že doslova nekonečné možnosti přírody a její aplikace na technologii musí být rozpoznávány a zkoumány nejen inženýry a designéry, ale také vědci, architekty a v neposlední řadě filozofy.

Bez softwaru

Další výzvou, a může být těžké tomu uvěřit, je software. „Vzhledem k tomu, že dosud nikdy nebylo nutné používat přírodní struktury v klasickém CAD prostředí a že dříve používané výrobní procesy nebyly schopny pracovat s tímto druhem dat, neexistuje žádný software, který by mohl být použit pro bionické konstrukce. I když se již dají vyrábět modely, zatím není možné reprodukovat zátěžové případy. Jsem si ale jistý, že je to jen otázka času."

Barckmann poukazuje pouze na to, že zde již EDAG udělal pokrok. "Samozřejmě chceme prosazovat myšlenku projektu Genesis na Ženevské výstavě v roce 2015. Bez ohledu na to, jak dobrá je myšlenka želvy, nemá smysl přemýšlet o pancéřovém povrchu, když předmět, který opravdu chceme protlačit, je lehkou konstrukcí. Pokud vše půjde podle plánu, pak v roce 2015 budeme schopni nabídnout nejen výhled, ale i měřitelné výsledky, které dokazují, jak je možné skutečně dosáhnout značných úspor zdrojů použitím bionického designu. "Zda vývojáři EDAGu pracují s listy spíše než se želvími krunýři, není v tuto chvíli nic více než spekulací. Je jasné, že podobně jako v případě Genesis bude malá (r)evoluce, co bude (opět) posouvat svět o něco dál.