• Bat-Bike auf zwei Rädern

    Bat bike (netopýří motocykl)

    Futuristický koncept motocyklu se sériovým potenciálem

  • EDAG SOULMATE

    Když se vůz náhle stane lepším smartphonem

  • Úspěch, který vám dává křídla

    Jak žena ve vývoji softwaru v EDAGu nastavila nové standardy

  • Látka, jejíž podstatou je změna

    EDAG Light Cocoon - možný posun paradigmatu pro mobilitu budoucnosti

Automobil jako kolektivní idea

EDAG demonstruje budoucnost inženýrství na IAA: interaktivní, demokratické a rychlé postupy s metodou SCRUM

Wiesbaden/Fulda Když vystavovatelé z celého světa představí své nejnovější modely a vývoje na letošním ročníku IAA, stánek, který patří vývojovým specialistům EDAG, bude prázdný. Žádné koncepční auto, žádné nové technické gadgety, nic. Jedná se o scénu, která bude sloužit jako vývojové laboratoře pro to, co by mohlo být prvním německým projektem živého inženýrství. Největší nezávislí vývojáři v oblasti automobilového průmyslu budou posílat experty na IAA, aby provedli živý vývoj konceptu vozu s využitím metody SCRUM a poté 12. den uspořádali světovou premiéru. Engineering 2.0 - větší agilita, rychlost a účinnost. Návštěvníci budou nejen moci sledovat inženýrské specialisty EDAGu, ale také komunikovat a hrát aktivní úlohu ve fázi konceptu prostřednictvím sociálních mediálních kanálů. V závěrečném dni této show bude představen výsledek tohoto experimentu - koncept robotických vozidel s rojovou inteligencí: tedy nový, autonomní, elektricky poháněný a na sítích pracující výsledek, který otevře nové možnosti mobility. Budoucnost automobilového vývoje spočívá v kolektivních, síťových operacích - a v EDAGu se to netýká pouze vývoje, ale také výrobku.

Posun autonomního řízení o krok dál

Když auta spolupracují na efektivnějším přemýšlení a řízení: projekt EDAG #collectivio.

Myšlenka živého vývoje s účastí publika na místě a přes internet je sama o sobě revoluční. Ale díky projektu #collectivio, patrně skutečně vhodně pojmenované záležitosti, EDAG hodlá také ukázat, že koncepce autonomního řízení může být přijata skutečně široce. Koneckonců, proč mají vozy jen autonomní řízení, když mohou kolektivně dokázat dělat ještě víc? Je zřejmé, že v průběhu síťové integrace by autonomní vozidlo nakonec vytvořilo ideálního osobního asistenta a vedle přepravy cestujících by také mohlo organizovat každodenní rutinní a podobné věci. Pokud by však mobilita brzy stala nakonec důležitější než vlastnictví, pak by celá flotila vozidel mohla pro mobilního člověka udělat mnohem víc než jedno auto. Na místě jsou stále témata doprava prostřednictvím inteligentního sdílení vozů, zvýšený přínos prostřednictvím sdílení úkolů pro přepravu zboží nebo cestujících nebo zaručená intermodalita bez ohledu na to kde. Do sítě zapojené vozy schopné vytvoření jakéhosi roje by mohly umožnit vše, co očekáváme od mobility budoucnosti. Zlepšení dopravní situace, efektivnější využívání zdrojů a získání většího prostoru, času a pohodlí pro každého. Protože dopravní scénář, který je k dispozici jako kolektivní pro lidi 24 hodin a 7 dní v týdnu, tím vytváří další prostor - a to nejen v dnešních přetížených městech, kde je parkování obrovským problémem.

Vývoj od lidí a pro lidi

Dokonce i když byl obecný cíl projektu EDAG #collectivio již načrtnut, ještě se teprve uvidí, jak bude implementován. Specialisté z EDAGu ze šesti různých divizí spojili své síly ve dvanácti dnech konání přehlídky, aby vyřešili téma vozového parku s rojovou inteligencí. Nebudou to však inženýři, kteří se rozhodnou, co je v projektu skutečně důležité, ale lidé, kteří v budoucnu budou ideálně používat #collectivio. Kanály sociálních médií společnosti EDAG jsou k dispozici všem, kteří mají zájem o zaslání svých návrhů, nápadů a přání vývojářům v průběhu dvanáctidenní fáze koncepce, a tak budou hrát svou aktivní roli ve vývoji. Hashtag "#collectivio" bude sloužit jako náplň nápadů pro inženýry - všechny funkce, připomínky a příspěvky budou převedeny na zeď sociálních médií, kterou odborníci vyhodnotí, a v ideálním případě budou začleněny do projektu. Pro EDAG to znamená odklon od konvenčně nepružných specifikací produktů a vývojového procesu, který je jedinou uličkou od koncepce vozidla až po konečný produkt. Na konci živého inženýrského projektu, který se uskutečnil na IAA, bude na světě jak koncept dokončeného vozidla, tak koncepce mobility a aditivně vyrobený model v měřítku, který bude ilustrovat a přivádět tyto myšlenky do života.

Engineering 2.0: rychlé sledování se SCRUMem

I v autech se digitální svět otáčí rychleji a rychleji. Rychlost, se kterou se výrobek "automobil" musí přizpůsobit novým požadavkům na mobilitu a požadavkům zákazníků, se neustále zvyšuje. Ostatní odvětví zde stanovují měřítka a zákazník pak od automobilového průmyslu očekává totéž. Budeme-li dnes definovat budoucí model vozidla a bude pak trvat tři roky, než ho uvedeme na trh, svět již bude úplně jinde.

Opravdu nové koncepce mobility vyžadují nové nástroje, nové způsoby myšlení a nové inženýrské přístupy.

Skutečnost, že odborníci EDAGu jsou schopni reagovat na přínos veřejnosti s takovou pružností a spontánností a jsou schopni dosáhnout tak rychle výsledků, spočívá především na pracovní metodě SCRUM, která má svůj původ ve světě softwaru. Díky SCRUMu mohou společnosti dnes rozvíjet produkty ve stále rychlejších cyklech.

Této metodě však zatím nebyla věnována příliš velká pozornost v klasických postupech vývoje vozidel a jedním z důvodů je, že myšlenky a procesní vzorce v tomto odvětví jsou stále poměrně rigidní.

"Inženýrství se také musí naučit mluvit jazykem nových počátků. Chceme, aby vývojový proces byl vícerozměrný, pružnější a rychlejší, aby bylo zajištěno požadované tempo. Ve Frankfurtu tedy nabídneme pohled na to, jak můžeme vytvořit "inženýrství 2.0" s rychlejší reakcí", vysvětluje Jörg Ohlsen, generální ředitel společnosti EDAG Engineering GmbH.

SCRUM je agilní proces, ve kterém se tým setkává v krátkých intervalech (obvykle každý den), diskutuje o tom, jak postupuje práce a vyměňuje si nápady. Komunikace se zákazníkem je také rychlejší; nové požadavky a preference zákazníků jsou zaznamenávány v kratších intervalech, rozdělené do malých pracovních balíčků - známých jako sprinty - a podle toho upřednostňovány a začleněny. Konkrétně ve fázi konceptu radikálně nového vozu a mobility, jako je #collectivio, kde více než cokoli jiného záleží na vstupech od budoucích uživatelů, je SCRUM dokonalým prostředkem k prokázání faktu, kam se může inženýrský proces do budoucna posunout. A přesně to bude tím, co bude EDAG živě prezentovat na veletrhu ve Frankfurtu.

SCRUM tým EDAGu

Specialisté z EDAGu z oborů designu, architektury/obálek, vývoje HMI, vývoje VR, vývoje aplikací a obchodu se budou shromažďovat jako společný inženýrský tým ve SCRUM aréně. Projektový tým navrhne tvar a povrchy a ukáže, kolik z klasického automobilu musí zůstat viditelné pro rojové vozidlo, nebo kolik různých kategorií vozidel a vývojových stupňů je třeba. Tým architektury/obálek se pak soustředí na vývoj škálovatelné ePlatformy ve své projektové práci a zodpoví otázku, co má ve skutečnosti hnací ústrojí a auto dělat pro řidiče.

HMI v interiéru a exteriéru je důležitým aspektem v projektu #collectivio. Chceme skutečně samostatné řízení, a pokud ano, je v provozu vyžadováno několik různých režimů řízení? Třeba poklidná jízda, nebo se jen rychle dostat na schůzku? Tyto otázky budou živě probírány a musí být zodpovězeny pro další vývoj - a to velmi důkladně ve smyslu živých specifikací produktů. Pro ilustraci složitosti autonomní jízdy bude tým EDAGu na stánku programovat modelový vůz, který bude samostatně provádět manévry, když se bude pohybovat po trati a bude muset vykonávat stále složitější úkoly.

Autonomní jízda jde ruku v ruce se skutečností, že vozidlo bude muset zpracovávat mnohem více dat, než je tomu dnes. Tento bod tlačí elektrické/elektronické systémy vozidel až k jejich krajním limitům a jsou zapotřebí nové invenční technologické impulsy. Na IAA proto společnost EDAG ukáže, jak může být ethernet ve vozidle schopen výrazně zlepšit efektivitu zpracování dat vozidla.

Práce týmu obchodníků bude směřovat ke konceptům pro řadu služeb, které mohou být dobře využity při řízení, a jako příjemný vedlejší efekt tím i budou rozvíjet nové obchodní modely. Jedna z těchto myšlenek bude vyvíjena naživo týmem Apps/VR a poté představena na konci živého inženýrského projektu na stánku na IAA.

#COLLECTIVIO – koncept kolektivního cestování

Skutečným cílem projektu #collectivio je ukázat, že mobilita budoucnosti se může zlepšit pouze tím, že se stane kolektivní záležitostí. Ve svém vývoji a samotném produktu, kde pouze jeho kolektivní využití vytváří přidanou hodnotu, která je prospěšná pro všechny. Z tohoto důvodu se každý, kdo se zajímá o mobilitu, může zapojit do projektu #collectivio. Jakékoli náměty a komentáře zveřejněné pomocí hashtag #collectivio prostřednictvím Facebooku nebo Twitteru budou odeslány přímo do týmu EDAG Scrum na IAA a zahrnuty do tamního živého vývoje. Společný vstup bude zobrazen na zdi sociálních médií na stánku EDAG - a návštěvníci a diváci internetu budou moci živě posoudit, jak s nimi inženýři na stánku naloží.

"Obzvláště během koncepční fáze takové radikálně nové koncepce mobility se vývojáři nesmí stahovat do svých zkostnatělých schránek, ale musí si udržovat rozsah svých radarů co nejširší. Proto jsme se rozhodli jít procesem komunitního vývoje, čímž podložíme charakter našich posledních konceptů inženýringu", vysvětluje Jörg Ohlsen.

"#collectivio" - pravděpodobně první živý inženýrský projekt v historii vývoje automobilů!